Sturmpanzerwagen A7V

5. ledna 2018 v 21:00 |  Svet vo vojne
V roku 1916 predstavili Briti a Francúzi na bojovom poli tanky a postupne zlepšovali ich výkon a dizajn prostredníctvom skúsenosti na fronte. Napriek tomu ešte aj v roku 1917 nemecké vrchné velenie ich stále považovalo za poraziteľných pomocou špeciálnych pušiek a delostrelectva. Ich dojem bol mylný pri pohľade na ich porážky a to ako ťažko sa prebíjali územím. Psychologický účinok na nepripravenú pechotu bol taký, že sa táto zbraň musela brať vážne do úvahy.
Tradičný dojem poraziteľnosti Britov a Francúzov pretrvával, pretože pechota sa považovala za najuniverzálnejší spôsob ako prelomiť nepriateľské línie. Najviac obľúbené boli slávne elitné útočné jednotky "sturmtruppen" vybavené granátmi, ručnými zbraňami a plameňometmi. Počas jarnej ofenzívy sa ukázali ako úspešné ale aj tak potrebovali podporu tankov.



Napriek počiatočnému odporu proti tankom, ich prvý, šokujúci vzhľad na bojovom poli na jeseň v roku 1916 viedol k vytvoreniu študijného oddelenia Allgemeines Kriegsdepartment, 7 Abteilung, Verkehrswesen (Oddelenie 7, Doprava).
Toto oddelenie bolo zodpovedné za zhromažďovanie informácii o spojeneckých tankoch a za vytváranie protitankovej taktiky, ako aj zariadení a špecifikácii pre možný domáci dizajn. Na základe týchto špecifikácii vypracoval prvé plány kapitán a inžinier Joseph Vollmer. Tieto špecifikácie zahŕňali maximálnu hmotnosť 30 ton, využitie dostupného rakúskeho Holt podvozku, schopnosť prekonávať priekopy široké 1,5 metra, maximálnu rýchlosť 12 kmph, niekoľko guľometov a rýchlopalnú zbraň.
Povozok Holt bol tiež použitý pre nákladné vozidlá. Prvý prototyp postavený spoločnosťou Daimler-Motoren-Gesellschaft vykonal prvé skúšky 30. apríla 1917 v Belin Marienfeld. Konečný prototyp bol postavený v máji 1917. Bolo nepancierované, ale naplnené 10 tonami balastu pre simulovanie hmotnosti. Po úspešných skúškach v meste Mainz bol dizajn upravený ešte raz, aby zahŕňal ďalšie 2 guľomety a lepšiu pozorovatelňu. Predprodukcia sa začala v septembri 1917 s prvá oficiálna výroba v októbri s počiatočnou objednávkou 100 kusov. V tomto procese sa vytvorila aj tréningová jednotka.

Keď bol A7V prvý krát použitý v prvých dvoch jednotkách, odhalili sa niektoré chyby, najmä relatívne tenký podvozok a strecha, ktoré mali 10 milimetrov a neboli schopné odolávať fragmentácii granátov. Celkové využitie bežnej ocele a nie pancierovej zmesi z výrovných dôvodov znamenalo zníženie efektivity pancierovania o 20 až 30 milimetrov. Rovnako ako súčasné tanky bol zraniteľný voči delostreleckej palbe.
Tank bol preplnený. posádku tvorili dôstojník, vodič, mechanik, signalizátor, pechota a obsluha zbraní. Interiér nebol oddelený od motorového priestoru. Motor bol umiestnený priamo v strede, kde bol veľký hluk a šírili sa toxické výpary. Holtové pásy s použitím vertikálnych pružín boli bzrdené celkovou svojou váhou a ich veľmi nízka svetlá výška a veľký previs v predu znamenali veľmi slabú schopnosť prekonávať členitý a bahnitý terén. Vzhľadom na toto obmedzenie boli tieto prvé tankové jednotky využívané prevažne v rovinatom teréne.
Množstvo prepravovaného streliva bolo značné, čím sa ešte viac zmenšil vnútorný priestor. Približne 50-60 kazetových pásov, z ktorých každý mal 250 nábojov, k tomu 180 striel pre hlavnú zbraň s výbušnými HE granátmi. Počas prevádzky bol jeden tank premenený na "samicu", ktorá bola vybanvená 2 guľometmi miesto hlavnej zbrane. Spočiatku nebol žiaden motor dostatočne silný, aby presunul 30 tonové A7V, preto mal dva benzínové 4 valcove motory Daimler, každý s výkonom 100 koní.
Toto riešenie vytvorilo najsilnejší tank prvej svetovej vojny s rýchlosťou vyššou ako mali neskoršie britské tanky Mk.V. Tank mal 500 litrovú nádrž, ale kvôli obrovskej spotrebe dojazd tanku nikdy neprekročil 60 kilometrov. Najvyššia rýchlosť v teréne bola obmedzená na 5 kmph a vodič mal veľmi zlý výhľad. A7V mohol svoj skutočný potenciál ukázať na otvorených priestranstvách a na nepriateľských pancierových vozoch. Všetky tanky boli ručne vyrábané, vďaka čomu sa vyznačovali vysokou kvalitou a jedinečnosťou, pretože nepodliehali normalizácii.


Prvých 5 útočných jednotiek A7V bolo pripravených do marca 1918. Jednotka vedená Haumptanom Greiffom bola nasadená počas útoku na St. Quentin kanál, počas časti nemeckej jarnej ofenzívy. Dve sa rozpadli, ale úspešne odolávali britskému protiútoku. 24. apríla 1918 počas druhej bitky vo Villers-Bretonneux tri tanky A7V, ktoré viedli útok na pechotu sa stretli s troma britskými tankami Mark IV, samec a dve samice. Keďže obe samice nedokázali poškodiť A7V svojimi guľometmi, odišli a opustili vedúceho samca, ktorému velil podporučík Frank Mitchell. Podporučík útočil na vedúce A7V, ktorému velil podporučík Wilhelm Blitz. Toto bol prvý súboj tanku proti tanku. Po troch úspešných zásahoch však bol A7V vyradený. Zomrelo 5 členov posádky tanku.
Vyradený tank bol neskôr odtiahnutý a opravený. Víťazný Mark IV krížujúci nemecké línie vytváral zmätok a neskôr sa pripojil s niekoľkým Whipptom. Po ťažke palbe bol tento útok zastavený a všetky Whippety, rovnako ako Mark IV boli zničené. V tomto útoku bojovali všetky dostupné A7V, ale niektoré sa pokazili, iné prevrhli v jamách alebo zapadli a boli zajaté britskými a austrálskymi jednotkami. Celý útok bol považovaný za zlyhaný a A7V boli odstránené z aktívnej služby. Objednávka 100 lusov bola zrušená a niekoľko kusov bolo vyradených ešte v novembri.

Oddanosť všetkých dostupných tankov so slabými výsledkami zvýšili odpor nemeckého vysokého velenia. Niektoré nemecké úspechy boli dosiahnuté najpočetnejšími tankovými skupinami počas jarnej ofenzívy. Takmer 50 zajatých britských tankov Mark IV a V boli nasadené do služby pod nemeckými znakmi a kamuflážou. Ich výhodou boli pásy vedúce okolo celého tela tanku, ktoré sa osvedčili v ťažkých terénoch.
Hoci malo dobrú priechodnosť terénom, toto 40 tonové monštrum bolo ťažko ovládateľné. Nemci nikdy nemali príležitosť plne rozvinúť svoje tanky, či už takticky alebo technicky. Dosiahnuté to bolo až počas 20. a 30. rokov.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.